سرطان سینه در آزمایش ماموگرافی
نوشته شده توسط : همیار

ماموگرافی سینه می تواند سرطان پستان، تومور های خوش خیم و کیست ها را قبل از این که قابل لمس باشند در بانوان تشخیص دهد.

مامو گرافی از ۳۰ سال پیش مورد استفاده بوده است و در طی ۱۵ سال گذشته پیشرفت فنی آن توانسته است تکنیک و نتایج آن را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد.

امروزه از امکانات و لوازم خاصی به شکل اختصاصی برای گرفتن تصاویر ایکس ری پستان استفاده می شود، در نتیجه کیفیت نتایج بسیار بالا بوده و میزان تشعشعات محدود است. ریسک های مربوط به تشعشعات نیز محدود و قابل چشم پوشی هستند.

توسعه فناوری مامو گرافی دیجیتالی اجازه تصویر برداری بهبود یافته از پستان در بانوانی که کمتر از ۵۰ سال سن دارند، بانوانی با بافت متراکم سینه و همچنین افرادی که دوره یائسگی و قبل از یائسگی هستند را می دهد.

مامو گرافی دیجیتال می تواند تصاویر الکترونیکی از سینه ها را تولید کند که توسط فناوری رایانه ای بهبود پیدا کرده و در رایانه ذخیره می شوند. همچنین امکان انتقال تصاویر به شکل الکترونیکی وجود دارد چرا که ممکن است دسترسی به مامو گرافی فقط از راه دور مورد نیاز باشد.

پروسه انجام مامو گرافی دیجیتالی شباهت بسیار زیادی به مامو گرافی استاندارد دارد و از مراحل مشابهی تشکیل می شود.

 

انواع دستگاه ماموگرافی

سازمان ملی سرطان اعلام کرده است که دو نوع مامو گرافی عبارتند از:

ماموگرافی غربالگری

ماموگرافی تشخیصی

علت انجام مامو گرافی چیست؟

آزمایش ماموگرافی ممکن است به جهت تشخیص و یا صرفا برای غربالگری مورد استفاده قرار گرفته شود.

بانوانی که بیش از ۳۰ سال سن دارند باید آزمایش تشخیصی ماموگرافی را در صورت داشتن علائم انجام دهند. از جمله این علائم می توان به یک برآمدگی دارای نبض، ضخیم شدن پوست سینه، تخلیه مایع از نوک پستان، زخم خاص روی نوک سینه و یا درد در این ناحیه اشاره کرد.

ممکن است از آزمایش ماموگرافی برای ارزیابی وضعیت درد پستان ها استفاده شود، آن هم زمانی که نتایج معاینه فیزیکی بدن و تاریخچه پزشکی قابل استناد نباشند.

هر ناحیه ای که در عکس شبیه به یک بافت عادی نباشد ممکن است عامل نگرانی و بروز مشکلات در آینده شود. پزشک رادیولوژ نواحی سفید رنگ، بافت های بسیار متراکم و اندازه، شکل و حواشی آن ها را با دقت بررسی می کند. یک برآمدگی یا تومور به شکل سفید رنگ و متمرکز در تصاویر آزمایش ماموگرافی دیده می شود. تومور ها ممکن است خوش خیم یا عامل سرطان باشند.

اگر تومور خوش خیم باشد، دیگر عاملی برای سلامت افراد نیست و این احتمال که رشد کرده و تغییر حالت دهد پایین است. بیشتر تومور هایی که در سینه ها دیده می شوند غیر سرطانی هستند.

لکه های کوچک و سفید رنگ معمولا آسیبی به همراه ندارند. رادیولوژ معمولا تمامی این موارد را در زمینه الگوی شکل گیری و اندازه آن ها بررسی می کند چرا که ممکن است نشانه ای از سرطان در این ناحیه از بدن باشند.





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: